Річний звіт про діяльність закладу освіти
Звіт керівника
КЗ «Есхарівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок)»
Новопокровської селищної ради за 2023/2024 навчальний рік
Галини КРЮЧКОВОЇ
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту» Есхарівський заклад дошкільної освіти (ясла – садок) Новопокровської селищної ради у 2023/2024 навчальному році, за дистанційною формою навчання, спрямовував діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.
Проаналізувавши роботу закладу дошкільної освіти за 2023/2024 навчальний рік, можна відмітити, що колектив дошкільного закладу сприяв:
-забезпеченню якісної організації та здійсненню освітнього процесу в ЗДО (дистанційна форма навчання);
-створенню умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
-забезпеченню реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
-створенню в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприяло вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
-турботі про здоров’я, емоційного благополуччя та своєчасного всебічного розвитку кожної дитини;
-максимальному використанню різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
-творчої організації (креативності) освітнього процесу;
-варіативності використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
-забезпеченню шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
-єдності підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
-забезпеченню наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перенавантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
-організації психолого – педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвитку здібностей і творчого потенціалу кожної дитини, як суб’єкта відносин з самим собою, іншими людьми, дорослими та світом;
-забезпеченню психолого – педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
-підвищенню професійної майстерності педагогів дошкільної освіти.
Організація освітнього процесу в Есхарівському ЗДО (ясла – садок) у 2023/2024 навчальному році здійснювалася відповідно до власної концепції за пріоритетними напрямками: фізкультурно – оздоровчий, гуманітарний та була спрямована на реалізацію таких завдань:
-формування комунікативно – мовленнєвої компетентності дошкільників;
-впровадження сучасних технологій організації роботи з батьками на принципах гуманно – особистісної педагогіки;
-підвищення інтернет компетентності педагогів;
-дошкільнятам про сталий розвиток: маленькі люди великого світу.
В умовах сьогодення організацію освітнього процесу в ЗДО проводили з урахуванням безпекової ситуації за допомогою дистанційної форми роботи.
Педагоги Есхарівського ЗДО (ясла – садок) забезпечили засвоєння здобувача освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти України.
Обов’язковий мінімум передбачав:
-компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь , навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
-надання пріоритету соціально – моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
-формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
-забезпечення індивідуального особистісного розвитку.
Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягав у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи (НУШ).
Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснювався через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Колектив проводить систематичну роз’яснювальну роботу серед батьків дошкільників, які не відвідували ЗДО. Були проведені заходи, що сприяли збільшенню охоплення дітей дошкільної освітою:
-здійснювався моніторинг забезпечення дітей п’ятирічного віку;
-поширення серед батьків педагогічних, психологічних та медичних знань (on-line, Viber, Zoom, Google Meet);
-проводилися роз’яснювальні роботи щодо необхідності здобуття дітьми дошкільної освіти та можливості отримання її в різноманітних організаційних формах.
Директор намагалася створювати в закладі дошкільної освіти позитивну психологічну атмосферу, яка сприяли розвитку майстерності педагогів, сприяла підвищенню їхнього фахового рівня.
Протягом навчального року проводилися різні дієві форми роботи з педагогічними кадрами. Дані питання обговорювалися на педрадах, під час проведення індивідуальних консультацій для вихователів.
Проведено чотири педагогічних ради згідно річного плану роботи Есхарівського ЗДО:
– «Про підсумок діяльності ЗДО в 2022/2023 навчальний рік».
-«Розвиток мовленнєвих та комунікативних вмінь дошкільників через інтеграцію різних видів діяльності».
-«Дошкільнятам про сталий розвиток: маленькі люди великого світу».
-«Підсумок навчально-виховної роботи за 2023/2024».
Педагоги постійно підвищували рівень професійної майстерності шляхом самоосвіти з тем, які були визначені в річному плані роботи, знайомилися з новинками педагогічної літератури, новими освітніми технологіями.
З метою реалізації головних завдань були сплановані різні форми методичної роботи з кадрами, які забезпечили необхідний рівень знань, умінь та навичок у досягненні мети. Так протягом навчального року підвищили свій професійний рівень, пройшовши курси підвищення кваліфікації
Колектив закладу в тісному контакті працює з батьками, бо саме сім’я є основним осередком, де відбуваються становлення і розвиток особистості дитини, саме тут малюк отримує перші кроки життя. Співпраця дошкільного закладу з родинами у вихованні дітей – справа непроста і виключно індивідуальна. А щоб залучати батьків до виховного процесу, треба вивчити особливості кожної сім’ї, відповідно до яких вибудовується шлях до ефективної спільної діяльності педагогів і батьків, тому педагоги здійснювали соціально – педагогічний патронат. Вихователі проводили з батьками
індивідуальні бесіди, консультації,батьківські збори за допомогою ІКТ ресурсів (viber, zoom, Google Meet).
З метою ефективного вирішення завдань річного плану роботи в закладі було проведено низку заходів.
Значна увага приділялась мовленнєвому розвитку дітей. Вихователі планують роботу на заняттях відповідно до вимог програми «Дитина». Програмові завдання формулюють досить точно і відповідають віковим можливостям дітей. Плануються і проводяться комплексні та інтегровані заняття, що дають змогу ширше застосовувати мовленнєві завдання, міжпредметні зв’язки. Планують мовленнєві ігри, дидактичні («Слово загубилось», «Скажи навпаки», «Знайди за описом»), при спостереженні – добери слова – епітети. Достатньо матеріалу для проведення роботи із звуковимови: картинки (предметні і сюжетні), дзеркальця, матеріал для піддування, альбоми. Слід відзначити ефективність використання демонстраційного матеріалу, оптимальність використання ігрових прийомів, прийомів активізації дітей у групі. Простежується систематичність і послідовність у поданні матеріалу. Були проведені консультації з вихователями: «Як розвивати художньо – мовленнєві навички дитини», «Як використовувати ІКТ в роботі з дітьми», «Грамота для дошкільнят: організація навчального процесу», «Логіка для малят», «Педагогічна етика спілкування», «Сучасний вихователь – креативна особистість», «Сучасний методичний арсенал: ефективні онлайн сервіси в роботі педагога». Достатня увага приділялась формуванню у дошкільників елементарних математичних уявлень та розвитку мовлення. Проводились цікаві, пізнавальні та продуктивні заняття та ігри, підібрані відповідно до мети заняття та віку дітей. Ефективність фізкультурно – оздоровчої роботи з дошкільниками забезпечувалася комплексним застосуванням різних засобів фізичного виховання, активізацією рухового режиму, проведенням загартовуючих процедур. Створена система оздоровчих та фізкультурних заходів, першочерговим вважалося завдання щодо формування у дітей мотивації здоров’я і навичок здорового способу життя.
Протягом року педагоги проводили з дошкільниками сюжетні, ігрові, фізкультурні, валеологічні заняття, відповідно до тематичних циклів згідно з річним планом.
Етичне та естетичне виховання дітей здійснюється за допомогою занять з ознайомлення з художньою літературою, з образотворчого мистецтва, музичних занять. Вихователі не тільки ознайомлювали дітей з художніми творами, навчали технічним прийомам малювання, ліплення та аплікації, вивчали з дітьми пісні та танцювальні рухи, але й виховували в дітях вміння бачити прекрасне, розвивали позитивні морально – етичні якості, розвивали фантазію та уяву дітей.
Належна увага приділялась також трудовій діяльності дітей та ознайомленню з природою. Протягом 2023/2024 навчального року планомірно проводилася робота з членами родин вихованців закладу. Розуміючи, що соціальний розвиток дошкільників – спільне завдання дошкільного закладу та родини, вихователі постійно залучали членів родин до активної участі в житті групи, надавали практичні поради відповідно до тактики поведінки з дітьми, розповідали як навчити малюків знаходити різні способи позитивного розв’язання життєвих проблем, пропонували разом з дітьми вдома виготовляти малюнки для участі в конкурсах, різноманітні поробки тощо.
Педагоги проводили з батьками індивідуальні бесіди, консультації.
У meeting zoom, (Viber) групах та сторінках сайту ЗДО вихователі систематично розміщували інформацію різноманітної тематики про розвиток, виховання та навчання малюків, показники сформованості базових якостей особистості, ознайомлювали з ефективними методами та прийомами формування у дошкільників різних форм активності, розкривали важливість ролі матері й батька у вихованні хлопчика і дівчинки тощо.
Педагоги для ефективного вирішення проблем навчання та виховання дітей перебувають у постійному творчому пошуку, експерементують та впроваджують сучасні інноваційні програми та методики.
В усіх вікових групах організована навчально – пізнавальна діяльність за принципом розвивального навчання відповідно до програмових завдань. Педагоги заохочували малят до творчості, креативного мислення, винахідливості, оцінювали конкретні досягнення дітей.
Згідно з річним планом були проведені тематичні вивчення. В листопаді – аналіз рівня розвитку мовленнєвих та комунікативних вмінь дошкільників. Вивчення охоплювали такі питання: цілісність, системність і послідовність
планування й організація мовленнєвої роботи з дітьми. В лютому – вивчення стану впровадження ідей сталого розвитку в практику роботи з дошкільниками. Аналіз методичної роботи у закладі дає можливість зробити висновок, що у вихователів склалася система і стиль у роботі з дітьми та їх батьками.
Для підвищення якості дошкільної освіти, забезпечення її сталого розвитку педагоги спрямовують свою діяльність на формування різнобічно розвиненої, духовно багатої і патріотично налаштованої особистості.
Освітній процес із старшими дошкільниками забезпечили педагоги:
Мукучян О. О., Миланка Т. В., Радіна І. О. Результати, отримані під час вивчення освітнього процесу в групах дітей старшого дошкільного віку свідчить про те, що робота ведеться на належному рівні. Процеси життєдіяльності протягом дня здійснюються відповідно до розпорядку дня, інтересів та запитів дітей.
Педагоги старших груп значну увагу приділяють індивідуально – диференційованому підходу у навчанні дітей елементам грамоти та логіко – математичному розвитку. Розробляють заняття, ігри, картки, схеми з урахуванням принципу від простого до складного. Під час перегляду занять спостерігається систематичність у роботі, про що свідчать відповіді дітей та
їх практична діяльність, з вихованцями які потребують допомоги постійно проводиться індивідуальна робота. Вихователі урізноманітнюють освітньо – виховний процес цікавими інтегрованими заняттями, матеріал подається в доступній для дітей формі, але нажаль не завжди якість підготовки до занять та різних форм роботи з дітьми організована на недостатньому рівні (недостатня кількість матеріалу, використання одного й того ж дидактичного матеріалу). На заняттях часто переважають фронтальні форми роботи, недостатньо уваги приділено добиранню диференційованих завдань, іноді порушується гранично допустиме навантаження на дітей.
Річний план на 2023/2024 навчальний рік був реальним, дозволив досягти поставлених цілей. Проте в організації освітньо – виховного процесу в 2024/2025 навчальному році залишається актуальним питання мовленнєвого розвитку дітей, національно-патріотичного виховання, забезпечення системи роботи з охорони життя і збереженню здоров’я дітей раннього та дошкільного віку, систематизації і поглиблення знань педагогів з питань використання інтегрованих занять в ЗДО та ІКТ технологій в своїй роботі. Слід більше уваги педагогам приділяти самоосвіті.
На часі виникла необхідність систематизувати роботу з інклюзивного виховання дошкільників.
Залишаються проблемними питання організації тісної взаємодії сім’ї та ЗДО в компетентнісному становленні особистості дитини, удосконалення роботи з сім’єю щодо підвищення психолого- педагогічної культури батьків.
Ураховуючи сучасні вимоги, потрібно продовжувати приділяти належну увагу питанню соціалізації дошкільників, реалізувати заплановані заходи по фізкультурно – оздоровчій роботі з дошкільниками, не припиняти пошук нових ефективних форм та методів роботи з вихованцями.
В цілому управлінська діяльність ЗДО була направлена на загальне керівництво усіма підрозділами закладу. Стиль керівництва базований на гуманному ставленні до всіх учасників навчально – виховного процесу, та дієвий контроль, сприяли успішній діяльності колективу в рішенні завдань закладу дошкільної освіти.
В умовах воєнного стану дуже важливою є партнерська взаємодія між закладом освіти та місцевими органами управління освітою та органами виконавчої влади, представниками Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Національної поліції.
З метою залучення дітей до різних видів діяльності на 2024/2025 н. р. педагогічному колективу необхідно спланувати змістовий контент роботи, що відвертатиме увагу дітей від хвилювань, страхів та сприятиме зниженню тривожності, використовувати технічні засоби навчання. З метою мінімізації та запобігання виникненню посттравматичного синдрому здійснювати психологічний супровід дошкільників.
На основі Базового компонента дошкільної освіти та обраних освітніх програм виховання та навчання, Концепції національно – патріотичного виховання дітей та молоді, з урахуванням актуальної суспільно – політичної, соціально – економічної, екологічної ситуації в країні, з метою підвищення якості дошкільної освіти, забезпечення її поступального інноваційного розвитку та відповідно до виявлених досягнень, недоліків, запитів батьків та державних вимог, педагогічний колектив закладу дошкільної освіти ставить такі завдання на новий 2024/2025 навчальний рік:
1.Національно – патріотичне виховання дошкільників.
2.Впровадження сучасних технологій організації роботи з батьками на принципах гуманно – особистісної педагогіки.
3.Підвищення інтернет компетентності педагогів.
4.Забезпечити виконання вимог щодо особливостей організації освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану, створити умови для здобуття освіти та педагогічної діяльності Есхарівського ЗДО (ясла-садок) Новопокровської селищної ради.
5. Поглибити роботу щодо ефективної організації освітньої діяльності спрямованої на формування навичок безпечної поведінки дошкільників.